Beste VR bril voor gamen

Beste VR bril voor gamen | 5 beoordeeld stand-alone tot PC [incl video]

Het is veilig om te zeggen dat de virtuele realiteit die kritieke vroege fase is gepasseerd waarin nieuwe technologie vaak alleen maar een hype blijkt. VR is hier om te blijven!

Met HMD-makers produceren een hoop nieuwe, uitstekende modellen, zoals Oculus Quest en Oculus Rift S, en de gloednieuwe Index van Valve op de loer, VR blijkt een duurzame (en zeer opwindende) hoek van het gamingtechnologielandschap te zijn.

Dus welke VR-headsets zijn het beste voor gamen? Als je geen gaming pc bezit of een hekel hebt aan het idee je huiskamer vol te stoppen met meer kabels, is deze Oculus Quest de beste keuze voor je.

Aan de andere kant, als je een echt high-end, prestatiegedreven VR-ervaring wilt, en je hebt de pc om hem aan te sturen, is een Rift S als deze misschien een betere investering.

Als je geld hebt om te verbranden en echt wilt zien waar VR toe in staat is met de allerbeste hardware, dan is er deze HTC Vive Pro, de duurste en best gespecificeerde optie.

En als je al een PS4 bezit dan wil je waarschijnlijk kiezen voor deze Playstation VR headset, meer dan capabel en het is niet de moeite waard om alleen voor VR ook nog weer te investeren in een game-PC, hoewel de Oculus en de HTC brillen wel een stuk krachtiger zijn.

De beste vr brillen voor gamen beoordeeld

Laten we in een wat uitgebreidere beoordeling van elk van deze duiken:

Oculus Quest

De beste VR-headset Display: OLED | Resolutie: 2880 x 1600 | Vernieuwingsfrequentie: 72Hz | Gezichtsveld: 100 graden | Controller: Oculus Touch | Aansluitingen: Stand-alone (USB-C om op te laden, 3,5 mm-aansluiting voor hoofdtelefoons van derden)

  • Helemaal stand-alone
  • Uitstekende prestaties zonder een PC
  • Smart UI
  • Beperkte softwarebibliotheek in vergelijking met andere Oculus-headsets

De Oculus Go was een solide eerste stap naar goede draadloze VR, maar het was meer een proof of concept dan een echte serieuze overweging. Nu is de veel meer gespecificeerde Oculus Quest gearriveerd, tegen hetzelfde prijsniveau als zijn bekabelde tegenhanger, de Rift S,

Stand-alone VR heeft eindelijk een echte kampioen.

De vrijheid van ongebonden VR is echt krachtig, zelfs nadat je wat tijd hebt doorgebracht met Oculus’ andere aanbiedingen voor headsets, was de Quest in staat me te verbazen met zijn kracht en draagbaarheid.

Set van infographics over educatief speelgoed

Ontvang deze handige educatieve tips bij onze nieuwsbrief

Benieuwd naar de ontwikkelingen die je kind doormaakt in elke levensfase? Dan is deze set infographics leuk voor jou!

Hoewel hij niet helemaal dezelfde prestatiekracht heeft als de Rift S, is het onwaarschijnlijk dat je dit ooit zult opmerken als casual gamer, en de magie van het kunnen kijken door de AR camera’s met je eigen ogen en rondlopen door je huis is volledig uniek.

Op reis gaan? Gooi de Quest in je tas en ga lekker weg, hij is uitermate draagbaar. Met 571g is het nog steeds vrij licht, vooral omdat het geen sensoren of kabels of andere beperkende accessoires vereist (behalve de uitstekende, verfijnde Touch Controllers), en het niet verbonden hoeft te zijn met een enorme, krachtige gaming-pc om te werken.

Dit is momenteel de headset die het meest overtuigend levert op de magische belofte van virtual reality, tot het punt dat de schamele prijs een koopje lijkt.

Check prijzen en beschikbaarheid hier bij Amazon

HTC Vive Pro

De beste high-end VR-headset Display: AMOLED | Resolutie: 2880 x 1600 | Vernieuwingsfrequentie: 90Hz | Gezichtsveld: 110 graden | Controller: Vive controller, elke pc-compatibele gamepad | Verbindingen: HDMI, USB2.0, USB3.0, Draadloos (met adapter)

  • Beste VR-ervaring op huiskamerschaal
  • De comfortabelste VR-headset die we hebben geprobeerd
  • Prijzig
  • Geen regelaars of sensoren

Op dit moment zijn er twee belangrijke spelers voor VR-headsets voor de pc. Niemand anders heeft producten laten zien die andere consumentenklanten zijn dan HTC en Oculus, behalve Sony met zijn PSVR-headset, maar dat is niet voor de pc (in ieder geval totdat modders het in handen krijgen en het zelf aanpassen).

Hoewel beide headsets dicht bij elkaar blijven, heeft Oculus het verschil gemaakt door zijn headset te bundelen met de Touch-controllers en de prijs aanzienlijk te verlagen.

Dit was de beslissende factor bij het kiezen van de Rift over the Vive als onze nieuwe voorkeursheadset. De spellen hielpen ook. We verwachten dat uiteindelijk bijna alle VR-spellen op beide headsets zullen werken, maar op dit moment heeft Oculus een flink aantal bestaande en aankomende exclusives (waar we niet bepaald tevreden over zijn, maar die een rol spelen).

Als je het geld en een grote kamer hebt, bieden de aan de muur gemonteerde sensoren van de Vive de beste ruimteschaal-VR die we hebben ervaren. Bovendien is de Vive Pro veel comfortabeler dan de originele Vive en stijgt de resolutie tot 2880×1660.

Dit maakt het gemakkelijk de best presterende en meest comfortabele VR-headset die we ooit hebben geprobeerd. Maar zoals eerder vermeld, is de belangrijkste reden waarom je de Vive Pro niet boven een standaard Vive-pakket of de Oculus Rift zou kiezen de prijs.

Maar als budget echt geen probleem voor je is, bieden de Vive Pro met controller- en ruimtesensoren zonder twijfel de best mogelijke ervaring.

Check de meest actuele prijzen hier bij bol.com

Oculus Go

De beste starters-headset Display: LCD | Resolutie: 2560 x 1440 | Refresh Rate: 60-72Hz | Gezichtsveld: 100 graden | Controller: enkele eigen controller | Aansluitingen: Stand-alone (Micro USB 2.0 om op te laden; 3,5 mm-aansluiting voor hoofdtelefoons van derden)

  • Helemaal standalone
  • Lichtgewicht en goedkoop
  • Niet zo veel features vergeleken met duurdere headsets

Met een bedrag van onder de €250,- bij de meeste winkels, is Go de eenvoudigste en minst dure headset op onze lijst en dat is slechts het begin van de potentiële besparingen.

Omdat de Go een volledig op zichzelf staande headset is, heb je geen pc van welke aard dan ook nodig om er gebruik van te maken, laat staan ​​een dure mid- tot high-tier pc die duurdere headsets nodig hebben.

Ondanks dat, en de lage prijs, is de Go nog steeds een redelijk robuuste headset; het komt niet in de buurt van de Rift of Vive Pro, maar levert toch een indrukwekkende resolutie van 2560 x 1440 en een zichtveld van 100 graden, slechts tien graden minder dan de Vive Pro.

Een van de grootste ergernissen van VR, of eigenlijk elke virtual reality-ervaring waarbij je helemaal moet gaan staan ​​of bewegen, is dat je constant bang bent om te struikelen of verstrikt te raken in alle draden die achterblijven van de hoofdtelefoon (of van de koptelefoon die naar de sensoren leidt).

Omdat de Go op zichzelf staat, is die grote hindernis volledig verwijderd, waardoor een veel comfortabelere, veiligere ervaring wordt geboden.

Terwijl de Go je niet door de ruimte laat bewegen zoals de Rift, elimineert het weghalen van alle draden ook veel van het ongemak dat gepaard gaat met het opzetten van een headset.

En als we het over comfort hebben, voelt de Go ronduit knus als hij goed in je gezicht zit – de binnenvoering is zacht en kussenachtig en er zijn geen harde plastic richels die je huid kreuken.

The Go kan niet concurreren met de Rift van de Vive Pro, maar voor een set met alle vereiste componenten in een kleine grijze doos die aan je hoofd is bevestigd, is het een ongelooflijk stuk technologie met een solide bibliotheek met aanbiedingen.

En het heeft ook het voordeel dat je geen lange installatie of configuratie nodig hebt, wat betekent dat het echt gemakkelijk werkt en je het uit de doos kunt halen wanneer je maar wilt om je gezin te vermaken, of je vrienden kennis te laten maken met de wonderen van virtual reality.

Bekijk hem hier bij Amazon

Oculus Rift S

De beste mid-tier bedrade VR-headset Display: LCD | Resolutie: 2560 x 1600 | Vernieuwingsfrequentie: 80Hz | Gezichtsveld: 110 graden | Controller: Oculus Touch | Verbindingen: DisplayPort / Mini DisplayPort, USB 3.0

  • Uitstekende resolutie en verversingssnelheid
  • Geweldige, diepe bibliotheek met games
  • Inside-out voor tracking
  • LCD-scherm in plaats van OLED
  • Lagere-verversingssnelheid dan de originele Rift

De Rift S is een interessante keuze. Het vervangt volledig zijn voorganger, de originele Oculus Rift, en is definitief een upgrade, maar het wordt verkocht tegen dezelfde prijs als waar het origineel voor verkocht werd (en nog steeds gebeurt, in sommige winkels).

Dat gezegd hebbende, het is ook een vreemde stap terug op enkele verbijsterende manieren, met een lichte daling van de verversingssnelheid en LCD-lenzen in plaats van OLED.

Dat gezegd hebbende, de Rift S is eenvoudig de beste mid-level bedrade headset die je voor pc kunt kopen. Het heeft niet alleen een solide, diepe bibliotheek met spellen, een bibliotheek die enorm is gerijpt en uitgebreid sinds de lancering van de originele Rift, de hogere resolutie en comfortabelere pasvorm betekent dat de oorspronkelijke Rift in feite nu verouderd is (tenzij, natuurlijk, jij kan er een vinden met een grote korting).

Hoewel het origineel misschien een klein voordeel heeft in sommige van de bovengenoemde categorieën, is de werkelijke ervaring van het dragen van de Rift S veel beter, vooral omdat het volledig inside-out tracking ondersteunt, wat betekent dat je niet hoeft te kopen, wire-up en zoek een plaats voor externe sensoren in je speelruimte.

Als je al hebt geïnvesteerd in een mid-tier of hogere gaming-pc en een krachtige headset wilt, een headset die top VR-ervaringen levert die er geweldig uitzien en goed spelen, en geen enorme hoeveelheid geld wilt uitgeven voor de duurdere HTC Vive Pro, is de Rift S een duidelijke winnaar.

Het is misschien meer een iteratieve upgrade van het origineel dat we oorspronkelijk hadden gehoopt, maar het is nog steeds een uitstekend stuk hardware en een fantastische manier voor pc-bezitters om voor de eerste keer in de virtuele realiteit te duiken.

Hier te koop bij Amazon

PlayStation VR beoordeling

De lancering van Sony’s PlayStation VR is weer een grote mijlpaal in de wereld van virtuele realiteit. De virtual reality is de toekomst van de gaming wereld en het heeft de focus in de afgelopen tijd van de zware gaming pc’s verschoven naar de accessoires en rand apparatuur.

En dan is er nu de Sony PlayStation VR die relatief betaalbaar is gezien de vele mogelijkheden die het heeft in de virtuele realiteitservaring. Je hebtt alleen een PS4-console nodig om met de PSVR te spelen en kunt meteen stappen in de wereld van virtuele realiteit. Een wereld die gamen naar een ander niveau weet te krijgen. PS VR is zo geavanceerd dat het een goede deuk in de reputatie van de PC concurrenten toe brengt.

In dit stuk nemen we je mee in een beoordeling van deze nieuwe en spannende wereld die Sony je nu kan bieden.

Zelfs de meest geavanceerde technologieën hebben hun gebreken en Playstation VR is niet anders. De voornaamste beperking die je bij de bril van Sony hebt is dat je een PlayStation Camera nodig hebt.

Als je al een PS4 hebt dan kun je dus eigenlijk toch nog niet direct het maximale uit de bril halen maar zul je vervolgens naar PlayStation Move Controllers en een camera moeten kijken om hem volledig te kunnen gebruiken. Dat is toch ook wel weer een extra investering. Maar dit is zeker wel de moeite waard om de besturing te optimaliseren.

Een groep game fanatici heeft besloten om PSVR op de proef te stellen en te zien hoe goed het echt is. Ze selecteerden een paar van de top spellen van het moment en vergeleken de bril van Sony met andere virtual reality toestellen. Ze kwamen tot de conclusie dat voor wat betreft gaming, de PS4 headset bovenaan eindigde.

VR Gaming met Playstation VR

De meest comfortabele VR-headset. Sony was er zeker van om een ​​punt te bewijzen toen zij een headset bouwde die specifiek is gebouwd voor VR, terwijl de behoeften van de klant worden geprioritreerd. Het is een stijlvolle look en het is duurzaam genoeg om een ​​paar klappen op te kunnen vangen.

De headbands zijn misschien een beetje té solide in vergelijking met anderen die meer elastische materialen gebruiken. Desalniettemin is de stevigheid goed en het zal niet los schieten. En je kunt het nog steeds aanpassen om om je hoofd te passen. Je kunt dit gemakkelijk doen door gewoon aan een draaiknop te klikken die achterin is geplaatst om het hele stuk aan te trekken.

Een andere goede feature van deze headsets is het rubber dat buiten om de visor heen zit, waardoor het omgevingslicht beter kan worden geblokkeerd dan de schuimklemmen die in de andere headsets worden gebruikt. Verder is hij ook ruim genoeg om ervoor te zorgen dat je je bril op kan houden tijdens het gebruik wat ook lang niet bij alle headsets kan.

De koptelefoons hebben ook een aantal andere extra’s die je niet snel vindt in andere headsets. Een goed voorbeeld is dat er een inline afstandsbediening is met een aantal bedieningsknoppen rechtstreeks op de kabel voor volume, wisselen en aan- of uitzetten. De afstandsbediening heeft een jack waarmee je het niet alleen op de headset van Sony kunt gebruiken, maar ook op een andere compatibele headset. Het is mogelijk om draadloze headsets met de PSVR te koppelen, maar je moet het rechtstreeks aansluiten via de jack als je van het geluid wilt genieten.

Hoe de Sony PlayStation VR werkt

Net zoals elk ander virtueel realiteitsspel in de markt, heeft de Sony PS VR de grote taak om je beelden van je video game te splitsen door tegelijkertijd twee beelden te produceren. Je hebt een kabel van een meter of twee die het naar je headset stuurt. Met de headset van Sony heb je verder geen dure gaming computer nodig met een eigen dure grafische kaart. De GPU van de PS4 heeft voldoende kracht om hem volledig te ondersteunen.

Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de PlayStation Camera de lichten op de DualShock 4 of Move Controllers kan bijhouden, afhankelijk van het specifieke videospelletje dat je aan het spelen bent en daarnaast negen verschillende lichtpunten op de headset. Dat geeft de perfecte speelervaring omdat je wat flexibeler bent in je bewegingen dan met andere sets.

playstation-vr-motion-controllers-1024x768

Het is verbazingwekkend hoe een enkele camera nauwkeurig kan bijhouden wat er in het spel gebeurt. Het is echter gebruikelijk dat de camera van tijd tot tijd de controller uit het oog verliest als je teveel in de kamer blijft bewegen tijdens het spelen.

Dit komt doordat het slechts op één camera staat, in tegenstelling tot de HTC vive, die wordt geleverd met echte room-scale VR. Je kunt vrijuit in de kamer rond lopen terwijl je aan het gamen bent, maar wees voorbereid op waarschuwingen van het systeem dat je te ver bent en buiten bereik bent gekomen.

Het beste is het om stationair te blijven wanneer je de PlayStation VR gebruikt om er het beste uit te halen.

Je kunt kiezen voor het basis Sony PlayStation VR-pakket dat alleen het PS VR-systeem, bekabeling en koptelefoon mee levert. Een PlayStation VR Launch Bundle met het PlayStation VR-systeem, PS Camera, twee PS Move Motion Controllers en een kopie van PS VR Worlds gaat voor iets meer over de toonbank.

Beide pakketten bevatten de PS VR demo schijf om je te helpen het systeem goed te leren kennen.

Welk pakket je ook kiest, de Sony PS VR is elke cent waard, gezien de revolutionaire functies die het meebrengt is het een goede keuze. En als je al een PS4 hebt is het ook een vrij voordelige budget keuze.

Is VR gamen op de Nintendo Switch mogelijk?

Steeds meer mensen vragen zich af of het waar is dat VR gamen mogelijk is op de Nintendo Switch. Maar wat bedoelen we nou precies met VR?

Wat is VR en hoe werkt het?

VR staat voor Virtual Reality, oftewel virtuele werkelijkheid. Het gaat hier om een headset of 3D-bril die je op kan doen en je direct virtueel in een spel zal laten belanden. Ze hebben lenzen die de gezichtshoek vergroten. Dit creëert het gevoel alsof we ons in de scènes zelf bevinden. Bovendien hebben de beelden een aspect in drie dimensies dat het gevoel van realisme vergroot.

Het belangrijkste kenmerk is dat bewegingen van het hoofd van de drager van de headset of 3D-bril zich omzetten tot veranderingen en bewegingen in het virtuele beeld. De virtuele omgeving die we zien neemt de hele ruimte in beslag. Wanneer we willen zien wat er naast ons gebeurt, hoeven we dus alleen maar ons hoofd naar de zijkant te bewegen.

Door de bewegingssensoren die de consoles dragen, reageert de virtuele omgeving afhankelijk van de beweging van je hoofd en kunnen we onze blik naar alle kanten van die omgeving richten afhankelijk van onze bewegingen.

Gamen met VR

Er zijn zeer complexe headsets en brillen met een eigen scherm en accessoires. Zoals bijvoorbeeld voor je handen en voeten, verbonden aan een apparaat die veel completere ervaringen mogelijk maken. Ze worden meestal gebruikt met consoles voor videogames of computers waarbij de sensaties nog realistischer worden gemaakt.

Nog steeds worden er veel kwaliteiten aangepast en zijn ze op zoek naar de nieuwste technologieën voor het ontwikkelen om de optie van een VR modus zo succesvol mogelijk te maken. Tot nu toe hebben de meeste merken nog niet het gewenste succes kunnen behalen waar ze echt naar op zoek zijn.

VR mogelijk gemaakt voor de Nintendo Switch

Velen kennen de Playstation VR en de Oculus VR al een tijdje. Een redelijk recente uitvinding is de virtual reality headset die op eerste gezicht veel verbazing opwekt bij de meesten. En een hot topic is de laatste tijd ook geweest of het klopt dat er nu ook een VR mode is als het gaat om de Nintendo Switch.

Nintendo is er de laatste tijd erg mee bezig geweest om deze nieuwe optie te testen en optimaal te maken voor de toekomstige gebruikers. Ze hebben er in de laatste jaren alles aan gedaan om de gebruikers een ultieme en nieuwe ervaring te kunnen geven.

VR in gaming in het verleden

In de laatste jaren is VR gamen één van de meest besproken en populaire trends geworden bij gamen. We konden het zeker aan zien komen dat Nintendo met dit idee zou komen aangezien zij een van de eerste waren met het verzinnen van technologieën die hier erg op lijken. Zo kunnen we kijken naar de Virtual Boy die was uitgebracht in 1995.

De Virtual Boy was een console voor videogames die een projector gebruikte om spellen in 3D te kunnen zien door middel van een stereoscopisch effect. Helaas was dit niet van groot succes maar het is altijd een belangrijk initiatief geweest voor een mogelijke toekomstgeneratie van virtuele games.

In de jaren na deze uitvinding hebben de meeste merken dit idee opzij laten liggen. De eerste die met soortgelijke initiatieven kwam was het in 2012 opgerichte Oculus Right.

Zij hebben veel geïnvesteerd in dit nieuwe idee en hebben een eigen VR headset ontworpen. Dit is uiteindelijk een succes geworden en het idee werd steeds populairder. Veel mensen raakten geïnteresseerd in het kopen van dit apparaat.

Veel merken zoals Huawei en mobiele merken begonnen met het ontwikkelen van eigen versies. Eerder zagen we ook al de HTC VIVE SteamVR. In 2016 werd er door Sony de Playstation 4 VR uitgebracht, dit gaf ook al redelijk geavanceerde resultaten en misschien wel een van de beste op het moment. Maar volgens velen heeft het nog steeds niet de ultieme wens kunnen vervullen.

Waar het om gaat is dat veel merken bezig zijn om te kijken naar mogelijkheden om de beste belevingen aan te bieden, waaronder Nintendo voor de Nintendo Switch. Ze doen hun uiterste best om deze ultieme beleving echt waar te maken als we het hebben over succesvol kunnen gamen met een virtuele headset.

Komt er echt een Nintendo Switch VR?

Het feit is dat een interface van de Nintendo Switch is ontdekt met verschillende varianten die naar de VR kunnen worden geleid. Als we naar de grafische omgeving gaan, zien we hoe er een code verschijnt die een soort experiment zou kunnen zijn voor Nintendo Switch met een VR modus.

Hier zien we dat het patent op VR kan worden ingesteld. Bij het activeren van een code en door deze op ‘’true’’ in te stellen op Nintendo Switch wordt deze overgeschakeld naar een weergavemodus die verschilt van wat we al kenden.

Het scherm wordt in tweeën gedeeld en in een dubbele modus gezet. Aan twee kanten zag het er hetzelfde uit, wat duidelijk voor een VR-modus is bedoeld. Hierna kwamen er verschillende theorieën naar boven over de tests die de Nintendo Switch uitprobeerde met een nieuwe console.

Deze codes waren duidelijk niet gecreëerd voor normaal gebruik van de Nintendo Switch maar voor een specifiek product. De schermsplitsing van de Nintendo Switch heeft een zeer vage optimalisatie. We hebben het over een 720p-scherm dat geschikt zou zijn voor het gebruik van een VR.

Virtual Reality voor de Nintendo Switch

Een VR modus is ideaal voor het gamen met de Nintendo Switch. De Switch heeft veel succes opgebouwd in het laatste jaar vanwege zijn flexibele manier van omgaan met de console. Hij maakt alles mogelijk en je kan je Switch overal mee naartoe nemen en het gebruiken als een draagbare console.

De console heeft de optie om gemakkelijk halverwege een spel het apparaat aan een televisie te koppelen en door te spelen. Het is heel eenvoudig in gebruik en je kunt hem op verschillende manieren instellen naar je wens. Dit maakt een extra optie, die mogelijk zal worden gemaakt op de Switch om met een VR modus te spelen, optimaal.

Nintendo Switch is de nieuwste door Nintendo ontwikkelde videoconsole. De Switch is een leuke gaming console in het bijzonder vanwege het gemakkelijke gebruik en vanwege het feit dat meerdere opties mogelijk worden gemaakt voor het gamen. De Nintendo Switch is een geheel nieuwe console en onderscheidt zich van andere producten van dit merk.

De grote innovatie maakt het mogelijk om de console te gebruiken als zowel een draagbare console als een desktop console die op de televisie kan worden aangesloten. Deze console heeft twee speciale opties om het te gebruiken.

Dit gaat om de genaamde ‘Joy-Pad’ die kan worden losgemaakt en weer opnieuw worden vastgemaakt. Dit heeft een basis die je aan de televisie kunt koppelen en in één apparaat kan worden samengesteld.

Normaal zou dit alleen mogelijk gemaakt kunnen worden met twee consoles waaronder de Wii U en de 3DS. Een draagbare console en een desktop console.

Nintendo Switch is erin geslaagd om wereldwijd miljoenen apparaten te verkopen. De hoeveelheid is zo enorm dat het in minder dan een jaar is gelukt het totale aantal verkochte Wii U’s te overtreffen tijdens deze periode.

Zonder twijfels is een VR modus de ideale aanvulling voor de handige, flexibele en ultieme Nintendo Switch console. Binnenkort zullen we alles virtueel beleven, terwijl we ons in een spel bevinden alsof het allemaal realiteit is.

Ongetwijfeld zal dit veel belangstelling krijgen als het officieel op de markt wordt uitgebracht. Mensen willen graag weten of het andere consoles met een VR modus zal overtreffen. Zoals de redelijk succesvolle Playstation 4 VR en de Oculus VR.

Wat kunnen we verwachten?

Binnenkort kunnen we het idee eindelijk waarmaken. Dit zal al helemaal fantastisch zijn voor de grote liefhebbers van de Nintendo Switch en VR games. Ook zal het ervoor zorgen dat mensen met interesse in de VR een Nintendo Switch aan zullen schaffen.

Zal het echt van groot succes zijn of is het maar een gadget die het gamen wat completer zal maken? Dat is nog de vraag. We weten namelijk nog vrij weinig over de ervaringen. Het Japanse merk schijnt er alles aan te doen om de wensen van veel tevreden gamers uit laten komen.

Toch is het  nog gedeeltelijk koffiedik kijken aangezien het nog een vrij nieuw initiatief is. De afgelopen jaren zijn veel merken bezig geweest met andere plannen en het zoeken voor technologieën voor andere ideeën in plaats van voor het virtuele gamen.

Maar toen er eenmaal VR consoles op de markt kwamen en er veel vraag naar was werd het bijna een verplichting voor Nintendo om een VR versie uit te laten komen.

Dit is de start van een nieuwe generatie van VR gamen en niet ver in de toekomst zullen we de meest toffe technologieën naar boven zien komen. Binnenkort zullen we eindelijk deze ultieme ervaring kunnen beleven dat ons doet vergeten dat we in een niet echte wereld zitten terwijl we virtueel aan het gamen zijn.

Virtual reality en gamen

Virtual reality is een domein dat met de tijd steeds verandert, en de veranderingen en verbeteringen volgen elkaar in hoog tempo op. Met een breed scala van apparaten en ook software die in 2017 worden gelanceerd is er genoeg keuze om je nu met al je verbeelding te gaan storten op het digitale virtuele domein.

Met virtual reality, duik je diep in een virtuele dimensie. Deze vorm van gevoel is niet beschikbaar op de tot nu toe gebruikelijke schermen omdat je daar nog veel van de omgeving ziet, zoals bijvoorbeeld je kamer. Met de nieuwe brillen sluit je je helemaal af van de buitenwereld en zie je jezelf helemaal in de aan jou getoonde wereld lopen. De meeste virtual reality maakt gebruik van 4 van de 5 zintuigen; beeld, aanraking, horen en ruiken.

Een VR bril werkt met twee verschillende kijkhoeken

Deze technologische kracht zal je mee nemen naar een virtueel universum met spannende ervaringen. Door de stereoscopische weergave zetten je hersenen twee losse beelden om in een 3D ervaring. De stereoscopische weergave werkt door het doorgeven van twee verschillende kijk hoeken van de virtuele beelden waarbij elk oog een ander standpunt ziet, en dit simuleert de diepte.

Wanneer deze display samen met andere technieken zoals parallax wordt gebruikt zijn de resultaten helemaal verbluffend (parallax is de techniek waarbij de achtergrond langzamer beweegt dan de voorgrond, net zoals in het echt. Kijk maar eens uit de trein. Wanneer je objecten dichtbij bekijkt razen ze voorbij, de objecten veraf zoals bomen gaan veel langzamer voorbij). Bovendien, als aanvulling op deze technieken wordt er vaak ook nog gebruikt gemaakt van shading technieken en zorgt het samen voor een levensechte ervaring. En je kunt tegenwoordig de meeste brillen ook nog aan je tablet aansluiten zodat je ze ook nog eens overal mee naar toe kunt nemen.

Virtual reality bestaat al een tijdje in de tech industrie. Maar deze technologie heeft in de afgelopen jaren een grote vlucht genomen en is niet alleen beter geworden, maar ook betaalbaarder. Zo heeft Google cardboard mogelijkheden geopend voor gebruikers met Android-apparaten, en het potentieel van de HTC vive heft aangetoond dat de aanwezigheid van een powered up headset de virtuele ervaring nog levensechter en spannender kan maken.

Alle grote bedrijven in de virtual reality-industrie zijn ofwel gestart of op het punt om hun virtual reality platformen te lanceren. Echter, de vraag blijft of virtual reality hier voor goed zal zijn en relevant zal blijven. De kracht van de technologie is duidelijker geworden in virtual reality en je ziet een duidelijke tweedeling. Een eenvoudige headset met een motion-tracking device, zoals een mobiele telefoon, kan al een prachtige ervaring van een virtuele ruimte bieden, terwijl de mogelijkheden van dedicated self-powered headsets de technologie en ervaring nog een stap verder brengen.

2017 moet het jaar worden om deze technologie volledig uit te rollen in de consumenten wereld. Oculus was al uitgerold naar de klant met de Rift, en nu hebben Vive en HTC de steam vriendelijke vive gelanceerd. Sony kwam onlangs ook met de Playstation VR bril, terwijl Samsung ook met Gear VR komt staat Google op het punt de verwachte Daydream te lanceren.

VR brillen voor mobiel of met een vaste connectie

Onder de beste VR brillen voor 2017 zijn er headsets met zowel een vaste connectie met het platform of die voor mobiel geschikt zijn gemaakt. Mobile headsets zijn gears of headsets, uitgerust met lenzen waar je je smartphone in stopt om naar te kijken. De lenzen werken om het scherm te verdelen over beide ogen om zo de VR ervaring te creeëren. De headset heeft dus geen eigen scherm maar hiervoor gebruik je de display van je telefoon.

Voorbeelden van mobile headsets zijn de Google Daydream en Samsung Gear VR. Deze apparaten doen alles met behulp van je telefoon en hebben daardoor geen draad verbindingen nodig. Ze zijn verder goedkoop omdat je telefoon het meeste werk doet. Aan de andere kant zullen sommige telefoons niet het beste beeld kunnen geven omdat ze niet in eerste instantie ontworpen zijn voor virtual reality.

Telefoons zijn ook underpowered in vergelijking met de speciale headsets die bijvoorbeeld voor gamen gemaakt zijn zoals de PS VR of de vive voor Steam PC. Toch zie je dat er een aantal leuke VR headsets bestaan. Qualcomm lanceerde een cool apparaat waarmee je je in een virtuele ruimte kunt begeven zonder dat er sensoren of verbindingen in je kamer zijn geïnstalleerd. Dit is het Snapdragon 835-aangedreven prototype headset apparaat.

Aan de andere kant, zijn vastgebonden headsets aangesloten op een pc of een play station speciaal gemaakt als displays voor virtual reality en kunnen samen met bewegingssensoren en camera trackers de virtuele ervaring aanzienlijk verbeteren. Head tracking en het bewegingssensoren zijn in de afgelopen jaren drastisch verbeterd en alhoewel je bij deze headsets een extra investering moet doen en wat vrijheid opgeeft aangezien je aan het platform waarvoor ze zijn gemaakt vast zit,  is de kwaliteitsverbetering het vaak wel waard. Dit soort brillen worden ook wel tethered headsets genoemd. Voorbeelden van tethered headsets zijn; Oculus Rift, play station VR en HTC vive.

Hoe werkt virtual reality gamen en entertainment?

Gaming en entertainment worden getransformeerd door de nieuwe virtual reality ontwikkelingen. De constante drang naar virtual reality is de voornaamste reden waarom consumenten het zo populair vinden en niet kunnen wachten om hun handen (en ogen) te krijgen op een nieuw VR-apparaat. Hierdoor zijn er momenteel ook zoveel bedrijven die er veel in kunnen investeren, waardoor je een snelle ontwikkeling ziet in opties waaruit je kunt kiezen voor hardware én wordt er ook veel software voor games en entertainment gelanceerd.

Toepassingen van virtual reality kunnen worden gevonden in de gezondheidszorg, gaming, onderwijs evenals beeldende kunst. Echter, de immer dynamische behoefte van de consument is een uitdaging voor de bedrijven bij het verstrekken van een persoonlijke en gedetailleerde ervaring. Consumenten zijn altijd op zoek naar de beste ervaring en worden al snel steeds veeleisender.

5 redenen waarom VR de volgende grote trend is

Er is veel geroezemoes aan de gang over virtual reality (VR). Er zijn artikelen opduiken in het nieuws en een heleboel algemene opwinding.

Met smartphone-compatibele versies van VR, zoals Google Cardboard en Samsung Gear VR, die al op de markt zijn, evenals de recente pre-release van de Oculus Rift en de naderende komst van de HTC Vive, is één ding zeker: virtual reality is komt eraan.

En het neemt de games industrie volledig over. Je kunt nu zelfs al je vr plus games met afterpay kopen bij veel winkels om het zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Hoewel velen het categoriale succes van VR hebben voorspeld, zijn anderen daar niet zo zeker van. Sommige nee-zeggers hebben zelfs voorspeld dat VR een complete flop zal zijn, zeggend dat het gedoemd is hetzelfde lot te ondergaan als 3D TV.

Het grootste probleem met 3D-tv was dat er simpelweg niet genoeg inhoud was om gewone consumenten te overtuigen om dure nieuwe televisietoestellen te kopen (om nog te zwijgen van het feit dat de technologie op zijn best imperfect was …).

Het bleef altijd een nichepartij. Maar dit is gewoon niet het geval met VR. Terwijl ik deze zinnen schrijf, is het nog voordat Oculus Rift, de eerste speciale, volwaardige VR-headset, algemeen beschikbaar is voor consumenten, er zijn al heel veel echt coole applicaties in allerlei domeinen, niet alleen gamen. Hier zijn vijf van de beste.

Je kunt jezelf zo ongeveer overal ter wereld teleporteren en het gevoel krijgen dat je er echt bent met de nieuwe Google Street View VR-app

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben in Parijs geweest en de waarheid is dat het wandelen in Boulevard Saint Michel in het echte leven nog steeds een benadering is van die ervaring die je kunt hebben met een HD-scherm.

Maar in plaats van een rondreisbiljet van 500,- naar Frankrijk te kopen, is de Google Street View VR-app (die momenteel beschikbaar is voor Android-apparaten met Google Cardboard of Gear VR) ongeveer net zo realistisch als je in een andere stad kunt hebben.

Zelfs met de reguliere oude Street View geniet ik ervan om buitenlandse steden achter het scherm van mijn laptop te ‘verkennen’. Ik denk dat de meesten van ons op prijs stellen hoe dichtbij we naar verafgelegen plaatsen worden gebracht met die panoramische beelden en dat roteren daar deel van uitmaakt.

Welnu, de 360º VR-functionaliteit is een stap hoger dan bij traditioneel Street View. Hier kun je vrij door stadsstraten ritselen en een echt gevoel krijgen voor hun ruimtes en plaatsen. Maar in tegenstelling tot de Street View die we gewend zijn, kun je met de VR-functie je echt concentreren op kleine details die je anders misschien mist, omdat je volledig bent ondergedompeld in de ervaring.

En dat is de magie die het biedt: in tegenstelling tot het staren naar je computerscherm, waar je nooit uit het oog verliest dat je in feite in je woonkamer zit, is Street View VR zo meeslepend dat je je alleen bewust wordt van je virtuele omgeving.

Je kunt films bekijken op een scherm van 140 voet op de maan

Oculus Cinema is een app waarmee je films en andere video-inhoud kunt bekijken alsof je in een bioscoop, een IMAX-theater of op de maan bent. Het licht van het filmscherm kaatst maanstenen om je heen af ​​en als je naar rechts draait, zie je de Apollo-maanlander (die, natuurlijk, uitlegt hoe het is dat je je favoriete serie serieus hebt bekeken op de maan).

Dit is echt gaaf omdat het het gezellige gevoel van een theateropname nauwkeurig nabootst, terwijl je je specifiek richt op het kijken naar een film. Net als in een theater is het donker om je heen en kun je niet naar je telefoon kijken om de scores van het spel te bekijken – wat in de eerste plaats cool is aan de cinema: ontsnappen aan onze alledaagse realiteit en duiken in het verhaal van de film.

Ook heeft Oculus zojuist aangekondigd dat vrienden naar de oculus-bioscoop komen; ze voegen een sociale functie toe aan de app waardoor je vrienden in hetzelfde theater (of een deel van de maan) kunnen zitten terwijl je de film bekijkt, waardoor je een deel van de eenzaamheid van VR kunt overwinnen.

Je kunt live-shows bijwonen, zoals het filmen van SNL

Een van de dingen die ik het leukst vind wanneer ik naar een live-uitvoering ga, draait zich om, midden in de show, en kijk hoe andere toeschouwers naar de show kijken.

Het is slechts een deel van de magie om daar te zijn. Speciaal voor de speciale aflevering op 40-jarige leeftijd plaatste Saturday Night Live onlangs een 360 ° -camera in Studio 8H, zodat mensen met een Android-telefoon en Google Cardboard Will Ferrell Alex Trebek in “Celebrity Jeopardy” in VR konden zien spelen.

Ze konden ook de cameramannen of leden van het publiek omkeren, waaronder Michael Douglas, John Goodman, James Franco, Larry David, Tim Meadows, Dakota Johnson en Sarah Palin. Dit soort VR-toepassingen voegen echt een dimensie toe aan SNL (en andere live-shows) die eerder was gereserveerd voor mensen die het geluk hadden live sessies bij te wonen.

Je kunt communiceren met mensen in een geheel nieuw sociaal netwerk: AltspaceVR

Een paar dagen geleden uitgebracht, laat AltspaceVR je delen in en echt communiceren met andere mensen in virtual reality-ruimtes. Of je nu schaakt of in een warm winterhutje zit in een virtueel winterwonderland, met dit nieuwe platform kun je ervaringen delen met mensen die duizenden kilometers ver weg zijn, en dat allemaal vanaf je iphone vr bril.

Uiteindelijk is de basis van vriendschap de mogelijkheid om te praten, gemeenschappelijke ervaringen te hebben, samen te spelen en rond te hangen. AltspaceVR maakt hier gebruik van en ontketent daarmee een enorm potentieel voor VR-socialisatie. Dit bevindt zich nog in de kinderschoenen, maar het effent de weg voor een revolutie in het sociale netwerk.

Je kunt in het spel zijn in plaats van alleen naar het spel te kijken (en wat oefening te krijgen!)

Ik kijk graag naar de Tour de France. Ik zou ook meer moeten oefenen – moeten we dat niet allemaal? Zet deze twee samen en je krijgt dingen als VirZoom en Activainment’s ebove B. Geweldige nieuwe game ervaringen! Doe nog een set sportkleding aan en je hebt helemaal het idee dat je zelf in de game zit!

Set van infographics over educatief speelgoed

Ontvang deze handige educatieve tips bij onze nieuwsbrief

Benieuwd naar de ontwikkelingen die je kind doormaakt in elke levensfase? Dan is deze set infographics leuk voor jou!

Conclusie

Hoewel het duidelijk is dat de Sony PlayStation VR een toonaangevende speler in de gaming wereld is, is het nog steeds buiten bereik voor veel mensen die graag de sfeer van de wereldklasse gaming ervaring willen proeven. Dit komt voornamelijk omdat het voor de gewone persoon nog best aan de prijs is en het is nog steeds niet beschikbaar in alle spellen winkels.

Maar als je het geld hebt en je hebt al een Playstation 4, dan is de VR zeker een goede toevoeging en een garantie voor een stap in een nieuwe wereld.

Ook weer eens écht zelf sporten? Het is leuker met gadgets zoals deze Airtrack mat